Karantino metu apribotos odontologų paslaugos nepatogumų sukėlė daugybei Lietuvos gyventojų. Jie turėjo apsiriboti tik būtinosios pagalbos procedūromis – buvo gydomas vaistais nebenumalšinamas, stiprus dantų skausmas, sunkios dantų traumos ir kitos panašios problemos, kurių nepašalinus stipriai pablogėtų pacientų būklė. Kitokių nusiskundimų turinčius pacientus gelbėjo nuotolinės konsultacijos. Skaitmeninių sprendimų dėka jos suteikė galimybę išsamiai suplanuoti gydymą po karantino, o kai kurias paslaugas – netgi teikti iš karto, išvengiant bet kokio fizinio kontakto su pacientais.
Fizinį kontaktą pakeitė nuotolinės konsultacijos
Kaip pasakoja odontologijos klinikos „Šypsenos akademija“ klientų aptarnavimo skyriaus vadovė Ieva Tamašauskaitė, karantino laikotarpiu kai kurios problemos niekur nedingsta, o jų gydymo negalima atidėlioti. Todėl esant būtinybei, daliai žmonių teko apsilankyti ir odontologo kėdėje.
„Didžioji dalis pacientų atvyko kamuojami dantų skausmo. Tais atvejais, kai nuskausminamieji negelbėjo, o gydytojo nuotoliniu būdu skirti preparatai situacijos nepagerino, buvo nedelsiant planuojamas vizitas į kliniką. Neretai tai buvo itin probleminis protinių dantų šalinimas, įvairūs uždegimai. Nepalikome kamuotis ir mūsų mažųjų klinikos pacientų. Visi suprantame, kad vaikų argumentu „pakentėk, dabar karantinas“ nenuraminsime“, – pasakoja I. Tamašauskaitė.
Kitą dalį anksčiau įprasto fizinio kontakto su pacientais pakeitė nuotolinės konsultacijos. Telekonferencijų metu gydytojai sprendė nemažai ortodontinių pacientų problemų, bendravo su dėl vaikų nešiojamų plokštelių nerimaujančiomis mamomis. Kartu su gydytojais jos galėjo stebėti besikeičiantį dantų lanką, sąkandį, dantų rotaciją ir kitus aspektus. Dažnais atvejais, specialisto išvados ir patarimai padėjo išspręsti visas problemas.
„Dar prieš šalyje paskelbiant karantiną eiti į nuotolinius „susitikimus“ telekonferencijose mūsų praktikoje nebuvo naujiena. Tačiau dabar šiuos susitikimus išmėgino tokia didelė visuomenės dalis, kad esu tikra, jog tai paskatins šią praktiką taikyti dažniau vardan efektyvaus laiko išnaudojimo. Tad klinikos susitikimų zoną jau dabar pildome įranga, kuri perkels nuotolinius susitikimus į aukštesnį lygį“, – kalba klinikos atstovė.
Planuoti gydymą padėjo 3D dantų antspaudai
Pašnekovė tvirtina, kad karantino atnešti pokyčiai jos atstovaujamos klinikos odontologams nepasirodė kaip didžiulis iššūkis, nes 90 proc. klinikos pacientų turi intraoralinio skenerio pagalba sukurtą savo dantų 3D modelį, kurį galima bet kada perduoti reikiamam specialistui ir planuoti gydymą nuotoliniu būdu.
Odontologijoje naudojamas 3D skeneris leidžia įvertinti esamą dantų būklę ir sukurti tikslų skaitmeninį dantų modelį. Jo pagalba pacientai gali stebėti savo gydymo procesą, konsultuotis su burnos higienistu bei kitais specialistais. Skaitmeniniai dantų antspaudai gali būti siunčiami partneriams visame pasaulyje, taip sudarant galimybę gaminti dar tikslesnius odontologinius produktus.
Naudojant šią technologiją pacientams dar karantino metu galėjo būti suteikta dalis odontologinių paslaugų: ortodontinių, apsauginių miego ir balinimo kapų gamyba bei saugus pristatymas į namus.
Didesniam saugumui – išskirstyti klientų srautai
Nuotoliniai susitikimai nebus vienintelė naujovė. Atnaujinus planinę odontologijos klinikų veiklą, be padidintų higienos normų – papildomų apsaugos priemonių, rankų dezinfekcijos ir kitų, visose odontologijos klinikose bus taikomas ir pacientų srautų valdymas, dar kitaip vadinamas pacientų triažu.
„Srautas bus skirstomas į tris dalis – vadinamąjį „švarų“ srautą, kuomet priimami pacientai, kurie nepapuola į padidintas viruso plitimo rizikos grupes, tai yra, neturi simptomų, nekeliauja ir panašiai. Į antrąjį srautą pateks jautriausia pacientų grupė – senjorai bei sergantys lėtinėmis ligomis. Trečiąjį srautą sudarys pacientai, kurie negali būti priskirti „švariam“ srautui: patenkantys į viruso plitimo rizikos grupes dėl savo profesijos, ar karščiuojantys, kas labai dažnai būna susiję ir su dantų ligomis. Visi trys pacientų srautai bus priimami atskiru laiku ir tarpusavyje neturės jokio kontakto, o taip dar labiau bus sumažinamos galimybės platinti užkratą ir atsirasti viruso židiniams“, – apie pokyčių naudą kalba I. Tamašauskaitė.
Kaip bus laikomasi šių naujovių, prižiūrės valstybinės institucijos – kiekviena klinika savo darbo organizavimo tvarkas privalo pateikti Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui ir nuolat bendradarbiauti su Higienos institutu. Taip pat privalu laikytis šių institucijų rekomendacijų dėl higienos, kuri yra viena svarbiausių virusinių ligų plitimo prevencijos priemonių.
„Odontologijos higieniniai reikalavimai dėl artimo kontakto darbo praktikoje visada buvo griežtai reguliuojami. Todėl didelio pasikeitimo čia klientai ir gydytojai neturėtų pajusti. Žvelgiant į visą šią situaciją plačiau, matome ne tik iššūkius, bet ir pozityviai nuteikiančius pokyčius, kurių dalis turėtų įgauti pagreitį ateityje. Tad nuotolinės odontologijos galimybės turėtų tapti šios srities norma ir pagelbėti daugybei žmonių“, – apibendrina „Šypsenos akademijos“ atstovė.
Pranešimą paskelbė: Inga Petrauskaitė, UAB „INK agency“