Laisvalaikis

„Novaturas“ visiems darbuotojams pasiūlė opcionų programą: galės įsigyti įmonės akcijų už mažesnę kainą

Didžiausias kelionių organizatorius Baltijos šalyse „Novaturas“ pirmasis iš turizmo rinkos lyderių Lietuvoje pristatė opcionų programą, kurioje gali dalyvauti visi įmonės darbuotojai – jie nuo šiol galės įsigyti įmonės akcijų už mažesnę nei rinkos kainą. Bendrovei vadovaujantis Vitalij Rakovski pastebi, kad nors šalies startuoliai šią praktiką jau laiko rutina, ilgus metus veikiančios bendrovės ją įgyvendinti imasi atsargiai. Anot jo, tam įtakos turi gerosios praktikos rinkoje trūkumas.

Siekia motyvuoti darbuotojus

Pasak „Novaturas“ generalinio direktoriaus V. Rakovski, opcionų programa pirmiausia įdiegta siekiant suteikti darbuotojams daugiau nuosavybės jausmo: paskatinti lojalumą, įsitraukimą į įmonės vystymąsi bei motyvaciją prisidėti prie jos tolesnio augimo.

Nors dažnai akcijų opcionai įmonėse suteikiami tik aukščiausio lygio vadovams, „Novaturas“ opcionų programą taikys plačiau – juos gaus visi organizacijos darbuotojai, priklausomai nuo pasiektų rezultatų: „Darbuotojai galės patys pasirinkti, ar skatinamąjį priedą nori gauti pinigais, ar akcijomis. Reikia pažymėti, kad akcijomis suteikiamo priedo vertė bus didesnė. Papildomai skatinsime darbuotojų motyvaciją likti lojaliais įmonei – priklausomai nuo išdirbto laikotarpio įmonėje akcijų kiekis didės.“

V. Rakovski įsitikinęs, kad opcionų programa teikia naudos abiem pusėms – ir darbuotojui, ir organizacijai: „Darbuotojams tai tampa gera priemone turėti stabilų ir solidų priedą prie atlyginimo, o bendrovė gali efektyviau panaudoti skatinimui skirtas lėšas.“ 

„Novaturo“ įsigytų savų akcijų bendra nominali vertė gali sudaryti iki 10 proc. bendrovės įstatinio kapitalo – kiek daugiau nei 780 tūkst. vienetų akcijų. Įmonė įsigyti savas akcijas gali per 18 mėnesių nuo sprendimo priėmimo dienos.

V. Rakovski sako, kad apie tokį žingsnį galvojantiems verslams svarbu įvardinti siekiamus tikslus. „Mūsų atveju, pagrindinis tikslas buvo ilgalaikė motyvacija, kuri skatina orientuotis į įmonės akcijų vertės augimą kaip galutinį tikslą. Remdamiesi savo patirtimi taip pat patartume konsultuotis su kitomis šį kelią praėjusiomis įmonėmis, kurios gali iš savo patirties pasakyti, kas veikia, o kas – ne. Būtina domėtis ir pasaulinėmis praktikomis bei tendencijomis“, – įsitikinęs generalinis direktorius.

Įmonės susiduria su iššūkiais

Anot V. Rakovski, palyginti neseniai Lietuvoje išpopuliarėjusias opcionų programas labiau įprasta sutikti augančiuose startuoliuose ar didelėse, tarptautiniu mastu veikiančiose įmonėse, taip pat technologijų bendrovėse. Vis dėlto, paskutiniu metu šią praktiką ėmė taikyti ir kitų sektorių įmonės, tokios kaip „Auga Group“, „Telia“, „Grigeo“, „Linas Agro Group“, „CGTrader“ ar „Šiaulių bankas“. 

„Kai kurios įmonės, turinčios padalinius užsienyje, dėl paprastesnio teisinio reguliavimo  opcionų programas renkasi kurti svetur. Lietuvoje padėtį apsunkina mokestiniai įsipareigojimai – opcionų sąlygos privalo atitikti mokesčių lengvatai keliamus reikalavimus“, – pastebi „Novaturo“ vadovas. 

Jis priduria, kad įmonei iššūkiu taip pat tapo opcionų metodo struktūrizavimas: „Siekėme, kad ši motyvacinė sistema būtų paprasta ir visiems suprantama, organiškai apsijungtų su jau egzistuojančia motyvacine programa. Kadangi rinkos praktika vis dar nėra didelė, daug niuansų reikia perprasti iš esmės, opcionų programą ateityje vystysime bei tobulinsime.“

Skatina ir kitais būdais

Anot „Novaturo“ žmogiškųjų išteklių vadovės Kristinos Vabolytės, esamų darbuotojų išlaikymas bei naujų darbuotojų pritraukimas – klausimai, kuriuos šiandien sprendžia kiekvienas darbdavys. 

„Pastaruoju metu dažnai matome tam tikras įmonių lenktynes naudų darbuotojams srityje: bandymą spėti su rinkos naujovėmis, įvairių darbuotojų lūkesčių ir poreikių tenkinimą. Tai natūralu, nes renkantis papildomas naudas rinka yra stipri jėga. Kartais reikia pasiūlyti tam tikras papildomas naudas, kurios darbuotojams jau yra įprastos ir laikomos „higiena“, tam, kad įmonė būtų konkurencinga, lyginant su kitais rinkos dalyviais. Vis dėlto, šiose lenktynėse svarbu nepamesti dalykų, kurie vertybiškai svarbūs įmonei ir atskleistų, kas organizacijoje vertinama, kuo ji tiki ir ką gali duoti savo darbuotojams“, – sako K. Vabolytė.

Ji priduria, kad prieš pradėdamas opcionų programą, „Novaturas“ darbuotojams jau siūlė ir kitas motyvacines priemones: skyrė biudžetą komandų formavimo ir stiprinimo veikloms, komandiniams renginiams, visus įmonės darbuotojus kvietė į įmones šventes ar tam tikras prasmingas veiklas. Visos priemonės bus darbuotojams prieinamos ir toliau.

„Siūlome individualų papildomą sveikatos draudimą, išskirtines kelionių sąlygas, o suvokdami asmeninio ir profesinio gyvenimo derinimo svarbą apskritai, užtikrinime darbuotojams nuotolinio darbo galimybę. Be to, kartą į metus – ir „darbostogas“, – vardija K. Vabolytė.

„Negalėčiau išskirti vienos papildomos naudos, kuria mūsų darbuotojai naudotųsi daugiausia. Man tai liudija apie pamatuotą, tikslingai sudėliotą, įmonei svarbius dalykus atspindintį papildomų naudų paketą, kuris atliepia darbuotojų poreikius. Džiaugiamės, kad mūsų siūlomą naudų paketą kaip konkurencingą vertina ir potencialūs įmonės darbuotojai. Tikime, kad opcionų programa praplės ir taps neatsiejama mūsų bendro naudų paketo dalimi“, – sako K. Vabolytė.

Darbuotojai tampa verslo partneriais

Nors Vakarų šalyse, Skandinavijoje ir kai kuriose Azijos valstybėse opcionai, kaip motyvacinė priemonė, darbuotojams naudojami dešimtmečiais, į Lietuvą šią praktiką atnešė technologijų startuoliai. Didžioji dalis jų opcionus pradėjo taikyti tik prieš kelerius metus, o tam įtakos turėjo 2020 metų pradžioje įsigalioję Gyventojų pajamų mokesčių pakeitimai, kai akcijų įgijimas tapo neapmokestinamas.

Dažniausias opcionų programos tikslas – paskatinti darbuotoją jaustis verslo partneriu, jog šis būtų labiau suinteresuotas prisidėti prie organizacijos augimo ir ilgalaikių tikslų, išlaikytų lojalumą.

Pranešimą paskelbė: Živilė Karevaitė, Integrity PR