2019 m. lapkričio 21 d. pranešimas žiniasklaidai
Lapkričio 20 d. posėdyje Seimo Priklausomybių prevencijos komisija bendru sutarimu pritarė Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo bei 151 straipsniu papildymo įstatymo projektui (Nr. XIIIP-3603).
Projekto tikslas – reglamentuoti tabako gaminių pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, numatant draudimą mažmeninės prekybos vietose viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti.
Priėmus šį įstatymą, Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka mažmeninėse prekybos vietose būtų leidžiama pateikti tik informaciją apie gamintojo, parduodamų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, pavadinimus; žodžius „Prekiaujame“ arba „Parduodame“; tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, kainas.
Komisija, svarstydama šį įstatymo projektą, atsižvelgė į pagrindinį komisijos tikslą – užtikrinti valstybės interesus, sudarant palankias sąlygas įgyvendinti fizinių, psichinių ir psichologinių priklausomybių prevencijos politiką. Taip pat, į tai, kad tabako vartojimo epidemija yra viena didžiausių visuomenės sveikatos grėsmių pasaulyje.
Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, kasmet visame pasaulyje nuo rūkymo sukeltų ligų miršta apie 7 mln. žmonių. Tabako gaminių pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu, kaip priemonės, mažinančios tabako vartojimą, įvedimas yra pagrįstas moksliniais įrodymais. Įrodytas tabako gaminių demonstravimo prekybos vietose ryšys su tabako gaminių impulsyviu pirkimo įpročiu. Tabako gaminių nedemonstravimas prekybos vietose teigiamai veikia norinčius mesti ir metusius rūkyti asmenis. Australijoje atliktas tyrimas parodė, kad daugiau nei 25 proc. rūkančių asmenų cigaretes bent kartais įsigydavo dėl to, kad šiuos tabako gaminius pamatė prekybos vietoje, ir kad daugiau nei trečdalis rūkančiųjų ar tų, kurie bandė mesti rūkyti, patyrė norą pirkti cigaretes, pamatę tabako gaminius prekybos vietoje.
Tabako gaminių pardavimas tiesiogiai neprieinamu būdu reikšmingai sumažina jaunų žmonių rūkymą, ypač eksperimentinį, prisideda prie tabako gaminių vartojimo denormalizavimo. 130 šalių vykdytame visuotiniame jaunimo tabako tyrime, nustatyta, kad draudimas demonstruoti tabako gaminius pardavimo vietose buvo reikšmingai susijęs su eksperimentinio rūkymo sumažėjimu tarp jaunimo. Kitame tyrime nustatyta, kad šalyse, kuriose galioja draudimas demonstruoti tabako gaminius pardavimo vietose, sumažėjo per pastarąsias 30 dienų, kasdien ir reguliariai rūkančio jaunimo rodikliai.
2019 m. gegužės mėnesį paskelbtame tyrime, kurį atliko Jungtinės Karalystės Stirlingo universiteto tyrėjai, dėl poveikio įvedus tabako gaminių pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu draudimo, teigiama, kad „<…vaikų, kurie niekad nerūkė anksčiau, „imlumas rūkymui“ sumažėjo (iki draudimo įsigaliojimo 28 proc. apklaustųjų nebuvo tvirtai apsisprendę ateityje nerūkyti, o po draudimo įsigaliojimo tik 18 proc.), 87 proc. apklaustųjų teigė, kad atkreipdavo dėmesį į tabako gaminius, po įstatymo įsigaliojimo tokių asmenų buvo tik 28 proc., 90 proc. apklaustųjų palaikė tokio draudimo įgyvendinimą, 77 proc. apklaustųjų nurodė, kad po draudimo įsigaliojimo sumažėjo tabako gaminių patrauklumas, bei 87 proc. apklaustųjų nuomone rūkymas tapo nepriimtinu.“
Svarbu pažymėti, kad šiais pakeitimais įgyvendinamos Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos, kurią ratifikavo ir Lietuva, 13 straipsnio nuostatos.
Komisija, priimdama sprendimą, atsižvelgė į komisijai pateiktą informaciją apie tai, kad tokio ar panašaus pobūdžio prekybos apribojimai galioja arba yra priimti Kroatijoje, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Estijoje, Latvijoje, Australijoje, Naujojoje Zelandijoje ir Rusijoje.
Komisija pritarė Vyriausybės siūlymui atidėti įstatymo įsigaliojimo datą, atsižvelgiant į notifikavimui, vadovaujantis Direktyvos (ES) 2015/1535 nuostatomis skirtą laiką, kuriam komisija, taip pat, pritarė.
Komisijos pirmininkė Laimutė Matkevičienė, tel. (8 5) 239 6684
Parengė
Seimo kanceliarijos patarėja
Erika Mikalajūnienė, tel. (8 5) 239 6815, e. p. erika.mikalajuniene@lrs.lt
Pranešimą paskelbė: Jolanta Anskaitienė, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija