Žuvų taukai motinai ir vaikui: naudą įvertino jau kelios kartos

Daugelis šiuolaikinių būsimų mamų prisimena savo vaikystę, kurios kasdienis privalomas „atributas“ buvo šaukštas žuvų taukų. Tuomet žuvų taukai nepasižymėjo nei geru skoniu, nei juo labiau kvapu, tačiau buvo plačiai vartojami ir jų nauda nė kiek neabejota. Šiandien žuvų taukai tokie pat populiarūs, pagerėjo jų skonis ir kvapas, galima įsigyti skystų žuvų taukų, kapsulių.

Žuvų takuose esančios omega-3  ir omega-6 rūgštys – pagrindinės organizmo ląstelių „statybininkės“, užtikrinančios odos, smegenų, regos, kraujotakos ir kvėpavimo sistemų darnų funkcionavimą. Šių rūgščių pats organizmas nepasigamina, todėl reikia vartoti jų turintį maistą arba žuvų taukus.

Geros kokybės žuvų taukai yra išvalyti, juose nebelieka kenksmingų medžiagų, tad juos galima duoti jau vos 4 savaičių sulaukusiems kūdikiams. Tuo tarpu naujagimiai, kurių motinos nėštumo metu vartojo daugiau žuvies produktų, buvo geriau išsivystę tiek fiziškai (gimė didesnio svorio), tiek ir psichiškai – jų smegenys buvo brandesnės. O kuo naudingi žuvų taukai būsimoms mamoms?

Bendroji žuvų taukų nauda nėščiosioms

Žuvų taukai stiprina imunitetą ir visą organizmą. Ypač svarbu jų naudoti šaltuoju metų laiku, kai sergamumas gripu ir virusinėmis kvėpavimo takų infekcijomis ypač padidėja. Patvirtinta, kad žuvų taukuose esančios omega-3 rūgštys padeda pagerinti kraujotaką, tuo pačiu stabdo trombų formavimąsi.

Nėščiosioms labai svarbi ir tinkamai funkcionuojanti nervų sistema. Norvegijoje buvo atlikta įvairų tyrimų, kurių metu patvirtintas teigiamas žuvų taukų poveikis nervų sistemai, smegenų veiklai: gaunant pakankamai omega-3 riebiųjų rūgščių, rečiau apima apatija, rečiau kankina bloga nuotaika, o tai susiję ir su mažesne depresijos, įskaitant ir pogimdyvinę, rizika. Vartojant žuvų taukų, organizme palaikomas optimalus serotonino kiekis, o būtent šis hormonas lemia gerą savijautą.

Nėštumo metu vartojami žuvų taukai padeda pagerinti nagų, odos ir plaukų būklę, taigi nėščiosios ir toliau gali džiaugtis puikia išvaizda.

Priešlaikinis gimdymas ir žuvų taukai

Klinikiniais tyrimais buvo vertinamas ir omega-3 riebiųjų rūgščių poveikis nėštumo trukmei. Žurnale „Obstetrics & Gynecology“[1] aprašomas eksperimentas, kurio metu moterys 24–28 nėštumo savaitėmis pradėjo valgyti daug omega-3 rūgščių sudėtyje turinčių kiaušinių. Nustatyta, kad jų nėštumas truko šešiomis dienomis ilgiau nei moterų, kurios valgė įprastus kiaušinius.

S. F. Olsenas (2004)[2] net keliais tyrimais patvirtino, kad moterų, nėštumo metu vartojusių daug maisto produktų, turinčių omega-3 rūgščių, nėštumas truko ilgiau, joms gimė didesnio svorio kūdikiai. Moterims, kurios nėštumo metu visiškai nevalgė žuvies, priešlaikinio gimdymo rizika padidėjo net keturis kartus. Todėl, siekiant užtikrinti visavertę nėščiųjų mitybą, kokybiškos žuvies reikėtų valgyti mažiausiai kartą-du per savaitę.

Mažesnė preeklampsijos rizika

Žuvų taukai nėštumo metu gali būti siejami su mažesne preeklampsijos rizika. Preeklampsija – tai nėščiųjų būsena (kartais laikoma ir liga), kuriai būdingas aukštas kraujospūdis, patinimai ir padidėjęs baltymo kiekis šlapime. Po preeklampsijos prasideda eklampsija – liga, kuriai būdingi traukuliai ir komplikacijos: kraujo išsiliejimas į smegenis, smegenų patinimai, paralyžius, regos, klausos, jutimo ir motorikos sutrikimai, vaisiaus ir motinos mirtis. Todėl žuvų taukų vartojimas gali būti kaip viena prevencinių priemonių siekiant išvengti preeklampsijos.

 

[1] Smuts CM, Huang M, Mundy D, et al. A randomized trial of docosahexaenoic acid supplementation during the third trimester of pregnancy. Obstet Gynecol. 2003;101:469–479.

[2] Olsen SF. Is supplementation with marine omega-3 fatty acids during pregnancy a useful tool in the prevention of preterm birth? Clin Obstet Gynecol. 2004;47:768–774. discussion 881–882.

(Perskaityta per mėnesį: 8, iš jų šiandien: 1.)

About zawe